Guus Vonk
Guus Vonk
De slag uit een wiel halen
Een wiel spaken is een lastige, maar leuke, klus waarvoor enige ervaring vereist is en dit al bijna hobby moet zijn. Dat laatste geldt wel voor mij want ik vind het ontzettend leuk om te doen. Aangezien er basale handelingen beschreven worden gaat een wiel spaken te ver en kun je dat vinden op andere wielersites. Een zijdelingse (kleine) slag is thuis prima te doen, een hoogte slag wordt al weer veel moeilijker en kun je eventueel beter over laten aan de specialist. Een wielrichter en een spakenspanner zijn een vereiste om een slag uit het wiel te kunnen halen, om een heel wiel te spaken heb je ook nog een centreerboog nodig.
Slag uit het wiel halen
Een wiel zonder slingering en met strakke spaken gaat langer mee, stuurt lekkerder en remt ook beter. Je kunt een wiel richten door met een spaaksleutel de nippels verder op de spaak te schroeven. De spaak wordt dan korter en zal harder aan de velg gaan trekken.
Bij het opzetten van een tent met scheerlijnen (links) doe je in wezen het zelfde als bij een wiel (rechts).
Maak je de rechter spaak korter dan gaat de velg naar rechts, maak je beide spaken evenveel korter dan trek je dat stuk van de velg dichter naar de naaf, en zet je de spaken losser dan veert de velg daar weer uit.
Draai het wiel en bekijk de slingering ten opzichte van een vast referentiepunt op 1-2 mm afstand van de velg, bijvoorbeeld een remblokje (als je onderweg bent) of in een wielrichter. Focus op de ergste hobbel, stop het wiel en stel de nippels in dat gebied bij. Staan de spaken nog niet op spanning dan is twee omwentelingen heel gewoon, kun je al op het wiel ‘gitaarspelen’, dan is een kwart omwenteling al veel.
Draai aan het wiel en controleer de verbetering en ga door naar dezelfde of een andere hobbel. Begin met eerst de hoogteslag zo goed mogelijk weg te werken, pas als dat gelukt is ga je serieus met de zijdelingse slag aan de gang.
Behalve nippels strakker draaien kun je ze ook losser zetten.
spakenspanner
centreerboog
wielrichter