Serre Chevalier, 4 tm 8 september 2002

De groep:

Guus

de route:

Dag 1
Woensdag 4 september, Col du Lautaret en Col du Galibier
Na een nacht doorrijden arriveren we ‘s ochtends vroeg in Serre Chevalier, een wintersportplaats tussen Grenoble en Briancon, in de prachtige omgeving van het nationale park van de Ecrins. Via een vriend van Rob een appartement van Sportura (voor weinig) gehuurd, niks mis mee en voor ons vieren groot genoeg. Het is nog laagseizoen en behalve dat wij er zitten is er verder weinig te doen. Nadat we geïnstalleerd zijn kleden we ons om en vertrekken we om een stukje ‘in te fietsen‘. De bedoeling is om de spieren wat klimkilometers te gunnen en willen via de Lautaret naar de top van de Galibier. De aanloop van de Col du Lautaret is vrij vlak en het meest last hebben we nog van de wind die we flink tegen hebben. De klim is vanaf Serre Chevalier ruim 20 km met de laatste 10 km rond de 5-6%. Niet al te zwaar dus maar door de wind valt het toch wat tegen. We blijven bij elkaar en komen zo gezamenlijk op de top van de Lautaret aan op 2058 m. Na de afslag naar de Col du Galibier valt de groep uiteen en fietst ieder voor zich omhoog, de percentages zijn beduidend anders dan die van de Lautaret, zo’n 7-8% gemiddeld met als klap op de vuurpijl een forse laatste kilometer met percentages tot 12%. Met wat lekker ‘infietsen’ staan we vandaag al op 2645 m. Snel de jasjes aan want het is er koud. Vanaf hier hoeven we verder niets meer te doen want we kunnen dalen tot aan ons appartement, lekker!

Totaal: 67 km / 1295 hm

Dag 2
Donderdag 5 september: Col d’Izoard en Col d’Agnell

Vandaag staat er een fikse rit op het programma want we gaan naar het dak van onze trip, de Col d’Agnell op maar liefst 2748 m. Na het ontbijt met verse broodjes van de bakker gaan we al vroeg op pad. We dalen eerst een klein stukje naar Briancon waar de klim van de Col d’Izoard begint. Deze legendarische beklimming, bekend uit de Tour, begint meteen vanuit het dorp flink te stijgen maar vlakt na 2 km snel af. Na 10 km matig klimmen begint het na het dorpje Cervieres serieus te worden, stijgingspercentages van 8-10%. De groep is inmiddels al lang uit elkaar gevallen. De weg slingert zich middels vele haarspeldbochten omhoog door een mooi naaldbomenbos en eindigt op de mythische kale top. We dalen door het prachtige desolate landschap van Casse Deserte, indrukwekkend is het hier. We passeren het monument van Louison Bobet en Fausto Coppi maar zoeven daar vlotjes langs. Op het onderste gedeelte richting La Chalp doe ik een poging om m’n snelheidsrecord te verbreken maar met 85 km/u komt er een wesp onder m’n helm en moet ik vol in de ankers om het beest er uit te krijgen. Beneden op de kruising slaan we linksaf de D947 op richting Chateau Queyras. We dalen vervolgens tot Ville Vieille waar we wat eten en drinken alvorens aan de beklimming van de Col d’Agnell beginnen. De klim is lang, weinig tot geen bochten, weinig verkeer en, ondanks de mooie omgeving, bijna saai. We moeten 1365 hoogtemeters overwinnen voordat we op de top zijn. De laatste 6 kilometer zijn ronduit zwaar, continue rond de 9-11%. Op de top van 2748 m zit je op de grens van Frankrijk en Italie en er is, behalve een dropkraampje, verder niets te beleven. Als iedereen er is verheugen we ons op de afdaling, veel lange rechte stukken, dat wordt knallen! Afgesproken is dat iemand telkens bij Caroline blijft, zij kan goed klimmen maar durft niet te dalen. Rob is de klos... Guus en Pieter Bas zitten beneden al aan hun 2e kop koffie als zij er aan komen! We fietsen door de mooie gorche langs de Guil naar Guillestre waar we besluiten om langs de doorgaande weg terug te fietsen want Caroline zit helemaal stuk. Op het tandvlees en door haar veel moed in te spreken haalt ze Briancon waar we haar in de MacDonald zetten en snel de auto gaan halen, het wordt al donker...

Totaal: 149 km / 2806 hm

Dag 3
Vrijdag 6 september: retourtje naar Chalet des Anclets

We doen het ‘s ochtends rustig aan want de inspanning van de vorige dag heeft er toch flink ingehakt. We besluiten wel een stukje te gaan fietsen maar dan meer voor herstel en omdat we ons anders toch maar vervelen, in Serre Chevalier is niks te doen en Briancon is ook niet echt bruisend. Na het ontbijt buiten, lekker in het zonnetje, en een kopje koffie stappen we weer op de bike en gaan eerst richting Briancon. Hier volgen we de N94 naar Col de Montgenevre. Deze weg volgen we een paar kilometer en slaan dan linksaf de D994G op en fietsen door het Val de Pres, een mooie rustige omgeving. Bij Plampinet verlaten we deze weg en beginnen we aan een beklimming naar Chalet de Ancles, een uitvalsbasis voor wandelaars. Het kleine, smalle weggetje kronkelt zich omhoog en we moeten nog serieus aan de bak. Bij het chalet aangekomen genieten we van de koffie en de mooie omgeving. We nemen alle tijd en zitten een poos langs de bergbeek, de Torrent des Anclets, lekker relaxed. We fietsen terug naar het appartement waar we lekker gaan borrelen en ‘s avonds gaan eten in Briancon.
Totaal: 50 km /  630 hm

Dag 4
Zaterdag 7 september: Risoul en Col d’Izoard

We zijn er weer helemaal klaar voor, gisteren goed hersteld zodat we er vandaag weer tegen aan kunnen. Dat moet ook wel want er staat weer een flinke rit op het programma, via Guillestre naar Risoul en dan over de Izoard weer terug. Het eerste stuk is ons inmiddels bekend, een stukje dalen naar Briancon en daar nemen we de doorgaande weg richting Embrun/Gap. In L’Argentiere-la-Bessée slaan we rechtsaf en fietsen via de parallelweg omhoog. Het is meteen stevig klimmen maar dat duurt niet al te lang. Via dit mooie weggetje fietsen we bovenlangs met een fraai uitzicht over het dal en dalen we naar Saint Crepin waar we weer op de doorgaande route naar Guillestre komen. Daar aangekomen beginnen we aan de beklimming naar Risoul, een ski-oord op 1850 m. Over een typische brede wintersport weg klimmen we naar het dorp. Erg fraai is deze beklimming niet en ook niet echt zwaar, veelal rond de 6-8% stijgen en loopt geleidelijk. We lunchen op de top en keren terug naar Guillestre waar we richting Col d’Izoard gaan. Jammer dat hier vrij veel verkeer is want de weg met overhangende rotspartijen en diverse tunneltjes door de gorche is bijzonder mooi. Na de afslag naar de Col d’Izoard pakken we een korte stop om de bidons te vullen, de benen te strekken en onszelf moed in te spreken voor de laatste beklimming van de dag. We weten dat deze kant een stuk zwaarder zal worden dan de andere kant vanuit Briancon. Het lange stuk na La Chalp is killing, je ziet niet dat het in het brede dal omhoog gaat maar dit is toch echt 10-11%. Rob komt dan al bijna niet meer vooruit en we vrezen dat hij de top niet gaat halen. Iedereen heeft het zwaar maar, ondanks dat de verschillen aanzienlijk zijn, komen we allemaal op karakter boven, inclusief Rob! De afdaling naar Briancon verloopt soepel en het laatste vervelende stukje naar Serre Chevalier nemen we op de koop toe. Aan het eind van de middag verkennen we met de auto nog snel de klimtijdrit van morgen: Col de Granon. We zitten gillend in de auto want oei, die is steil !!
Totaal: 124 km / 2345 hm

Dag 5

Zondag 8 september: Klimtijdrit Col de Granon

De schrik zit er toch wel in na die verkenningstocht van gisteren, vandaag gaat nog echt zwaar worden. De Col de Granon is een vrij onbekende col waar ik bij enig toeval er achter kwam dat we aan de voet van deze beklimming zaten. Het eerste stukje tot aan Villard Late gaat nog maar dan klapt de weg omhoog en dat blijft 10 km lang zo. Over 11 km is deze col 9,4% gemiddeld en niet heel veel beklimmingen halen deze percentages. Na de inspanningen van de vorige dagen heeft dit niet veel met een tijdrit te maken, het is duwen en trekken en WTF wat is dit zwaar. Geen enkel moment van rust maar afstappen is er niet bij. Guus komt als eerste boven gevolgd door Pieter Bas en Rob. We krijgen een berichtje van Caroline dat ze is gestopt, ze kon niet meer, te steil, te zwaar. Op de top is verder niets behalve een fraai uitzicht en wat militaire barakken. Een ‘hardloper’ die ik onderweg had ingehaald (petje af) maakt een foto van ons en dan dalen we terug naar het appartement waar we ons snel douchen, de auto inpakken en dan nog ‘lekker’ een kleine 1100 km terug moeten rijden.

Totaal: 25 km / 1054 hm

Wat een mooie ervaring deze paar dagen onbekommerd fietsen in de bergen, zeker voor herhaling vatbaar!

Totaal 5 dagen:  415 km / 8130 hm
                                                    Guus

Guus Vonk

(klik op de col voor het profiel)

Rob

Pieter Bas

Caroline

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT

Dit zijn foto’s van foto’s en dus van zeer matige kwaliteit. Veel heb ik er toen niet gemaakt.

Serre Chevalier weergeven op een grotere kaart