Moena, 11 t/m 15 september 2013

De groep:

Reinier

de route:

Moena weergeven op een grotere kaart

Dag 1
Woensdag 11 september, Nijmegen - Moena

We zijn met exact dezelfde groep als vorig jaar, met z’n achten dus. De bestemming 2013 is Moena geworden, een prachtig uitvalbasis voor mooie rondjes in het nationale park van de Dolomieten. Moena ligt op 1200 m en dat betekent dat het half september ‘s ochtends in ieder geval koud zal zijn. Ondanks de verschillende vertrektijden hebben we allemaal een prima reis gehad. Het appartement dat we op het laatste moment hebben geboekt in het centrum van Moena is prima, schoon en ruim.

Dag 2
Donderdag 12 september: Passo Pramadicci, Passo Lavaze, Passo Nigra en Passo Costalunga

Het is koud, niet meer dan een graad of 5 maar de zon komt er al wel door en het oogt vriendelijk. Het is bij één ieder zoeken naar de juiste kleding, het varieert uiteindelijk van korte broek tot een heuse winteroutfit. Vanuit Moena vertrekken we in zuidelijke richting en dalen richting Predazzo en gaan via een lange (‘verboden voor fietsers’) tunnel door naar Cavalese waar we aan de eerste klim beginnen, de niet al te zware Passo Pramadicci. De top ligt op 1431 m en vandaar is het slechts een klein stukje dalen naar de Passo Lavaze., waarvan de laatste kilometers stevig zijn. Hier worden meteen de benen getest of de afgelopen periode de trainingen afdoende zijn geweest en uiteraard wordt er onderling gekeken hoe de verhoudingen liggen. Na een bord van 18% is het harken naar de top, dit hadden we niet verwacht. Walter is als eerste boven, Lars als tweede, gevolgd door Guus, Ron, Gert, Reinier, Rob en Pieter Bas. Een bak koffie en dan krijgen we een geweldige afdaling waar mijn snelheidsrecord wordt verbroken. Eindelijk boven de 90: 90.1 km/u. Nabij Bolzano aan gekomen maken we ons op voor de verschrikking van de dag, de Passo Nigra via de oude weg naar Breien, met een ongekend steil stuk van 1,5 km met 24%. Het eerste stuk is mooi over het kleine weggetje maar  het dorp wordt het serieus; dit is heavy stuff, duwen, stoempen, werken, vloeken; like hell, dit heeft eigenlijk niets met fietsen te maken (de Passo Mortirolo is er niks bij) maar 5 van de 8 komen toch zonder afstappen boven. Het vervolg van de klim is fraai, we pakken Walter net voor de top van de Nigra en op z’n Lars ‘Cancellara’ stijl knallen we door naar de top van de Passo Costalunga (1752 m). De koffie, de cola en de apfelstrudel zijn prima, evenals het prachtige meisje in de bediening, en wachten daar op de arme PB; hij heeft veel last van z’n maag. We dalen tot Moena waar we tijdens de borrel de conclusie trekken dat we een prachtige eerste dag hebben gehad, zwaar maar mooi. ’s Avonds uitgebreid gegeten in de plaatselijke pastericcia en gaan we op tijd naar bed.
Totaal: 98 km / 2482 hm

Dag 3
Vrijdag 13 september: Passo Fedaia en Passo Valles

's Ochtends eerst verse broodjes van de bakker voor het ontbijt en daarna klaarmaken voor vertrek. Het is bewolkt en koud, dat was niet helemaal de voorspelling en al helemaal niet de bedoeling want we wilden gewoon lekker weer. De eerste beklimming is de Passo Fedaio vanuit Canazei. Lars heeft wat problemen met zijn ketting en gaat eerst nog langs de fietsenmaker, Walter en Guus gaan mee en de rest fietst vast alvast richting de Fedaio. Het is een prettige klim, niet te zwaar en we zijn met z'n allen uiteindelijk ongeveer tegelijk op de top op 2057 m. We wachten niet te lang want het is er frisjes en gaan langs het mooie meer richting afdaling. Hier hebben we ons al op verheugd want hadden op de kaart al gezien dat er een lang recht en steil stuk in zit van een procent of 12. Wat een heerlijke knaller en: YES! Het record van de maximum snelheid van gisteren wordt ruim verbroken: 108 km/u ! Eindelijk een keer boven de 100, ook Rob, Lars en Walter halen dat. Euforie en adrenaline gaan hand in hand. We rijden door het dal tot Cencinighe waar we gaan gaan lunchen. Dan volgt de beklimming van de Passo Valles (2032 m), 21 km met een aantal forse stijgingspercentages. Met name na de splitsing met de Passo Pelligrino stijgt het flink en moeten we aan de bak. Zoals gebruikelijk wachten we in het restaurant tot iedereen er is maar missen Reinier. Hij is door gefietst omdat hij ons niet heeft gezien en is al gaan dalen. In die afdaling worden wat filmpjes gemaakt, en sommigen moeten zich laverend tussen een kudde schapen doorwerken. Via de doorgaande weg fietsen we met de hele groep terug naar Moena waar we voor het appartement de zout- en vochttekorten weer aanvullen met chips en bier. Al met al toch weer een schitterende dag gehad met mooie beklimmingen en dito afdalingen. Geen pillen er in, maar tegen de kramp en rugpijn doen we ‘s avonds aan dry needling, lekker modern. Er wordt deze dagen niet gekookt en derhalve schuiven we ‘s avonds aan in de plaatselijke pizzeria voor een overheerlijke pizza en misschien wel de allerlekkerste tiramisu ooit.

Totaal: 109 km / 2382 hm

Dag 4
Zaterdag 14 september: Passo Pelligrino, Passo Cerada en Passo Rolle

Vandaag staat, zoals gebruikelijk de 3e dag, de koniginnerit op het programma: de Passo  Pellegrino, Passo  Cerada en Passo  Rolle. We hebben geluk met het weer want er is een zonnige dag voorspeld. Als we vertrekken is het nog fris, maar vanuit Moena gaan we direct de Passo Pelligrino op zodat we snel opwarmen. De klim is 11 km en niet extreem zwaar, Walter en Lars zijn als eerste boven en de rest volgt vrij snel. De afdaling van 18 km naar Cincineghi gaat vlotjes en door het dal fietsen we door naar de volgende klim, de Passo Cereda van 24 km. Het peloton valt snel uiteen en behalve de jonkies die samen fietsen, strijdt iedereen voor z'n eigen plek hoewel de pikorde inmiddels wel vast ligt. Onderweg is het schitterend, wat een geweldige omgeving en wat een prachtige klim. De rotsen tekenen zich af tegen de strakblauwe lucht, de weg kronkelt mooi omhoog en de dorpjes onderweg zijn schilderachtig. Halverwege krijgen we een korte afdaling om meteen daarna een flinke stijging van 15% te krijgen. Op de top (1369 m) nemen we tijd voor de lunch en maken we ons op voor de laatste klim van de dag, de Passo Rolle van 21,5 km met de aankomst op 1984 m. We starten gezamenlijk en, behalve PB, blijven we een tijd bij elkaar. Dan barst de strijd toch los want hier valt de koniginnerit te winnen. Rob fietst lang mee, na 3 dagen is de diesel warm. Toch fietsen Walter, Guus en Lars na een km of 7 weg van de rest. Guus moet de twee ook laten gaan net voor het dorp San Martino di Castrozza. Ron zit daar achter, Rob en Gert vechten de strijd achter hem uit. Reinier fietst alleen en PB zit daar inmiddels een heel eind achter. Voorin wint Walter van Lars die gestreden heeft voor wat hij waard was, Guus wordt 3e, Ron 4e, Rob verrassend 5e, Gert op 6, Reinier 7 en PB 8. Na de afdaling nemen we nog snel een bak koffie in Predazzo en dan fietsen we rustig terug naar het appartement. Vandaag is iedereen tot het uiterste gegaan op deze prachtige fietsdag; ondanks de inspanningen die zijn geleverd hebben we zeker ook genoten. Als avondeten kebab in een Turks restaurant, niet hoogstaand culinair, wel lekker. Er worden plannen gemaakt voor morgen want niet iedereen wil het geplande rondje nog fietsen. Besloten wordt dat we om 12 uur willen vertrekken dus dat wordt vroeg op voor de semi-tijdrit.

Totaal: 126 km / 3175 hm

Dag 5
Zondag 15 september: Passo Rolle, Passo Valles en Passo Pelligrino

Vandaag nog een korte maar pittige trip op het programma, de klimtijdrit via de Passo Rolle naar de Passo Valles en dan naar de top van de Pellegrino. Pieter Bas, Reinier en Gert hebben besloten dit niet meer te doen en gaan met z'n drieën nog de Passo Castalunga op. We moeten vroeg op want om 12:00 uur moeten we het appartement uit. Met z'n vijven rijden we om 08:15 uur Moena uit naar Predazzo. We hebben besloten om gezamenlijk tot aan de afslag van de Passo Valles te fietsen en dat vandaar de tijdrit start. Eenmaal gestart plaatst Walter na 2 km de eerste demarrage waardoor Ron moet lossen. Rob wordt korte tijd later ingehaald, hij was iets eerder gestart. Guus moet niet veel later ook lossen waarna Lars en Walter samen verder fietsen. Walter demarreert op de top van de Valles en pakt zo voorsprong in de afdaling op Lars. Guus weet dat hij meer voorsprong opbouwt in de afdaling op Ron en daalt ook vlot tot de afslag van de Pelligrino. Rob gelooft het wel en neemt op de top de tijd voor een jasje en een pilletje tegen z'n rugpijn. De Passo Pellegrino is heftig, de eerste paar kilometer veelal 15% en een uitschieter naar 18%. Walter geeft de voorsprong niet meer weg en eindigt 2,5 minuut voor Lars, Guus wordt 3e op 4 minuten, Ron daar 3 minuten achter en dus 4e en Rob op 10 minuten van Ron. Snel terug naar Moena, douchen en de auto in. Pieter Bas en Reinier zijn dan al weg, zij hebben samen met Gert gezamenlijk nog de lekkere beklimming van de Costalunga gedaan.
Totaal: 56 km / 1518 hm

Ondanks de lichte twijfel die we vooraf hadden mbt het weer, hebben we super dagen gehad in Moena. Hoewel wat frisjes in de ochtend is het gelukkig droog gebleven waardoor we ongekend mooie dagen hebben beleefd. De sfeer was goed, we hebben genoten, gelachen en geleden. Weer net geen 10.000 hm maar Moena: meer dan de moeite waard!
Totaal: 389 km / 9557 hm
                                                      Mannen, wederom dank !
                                                                Guus

Moena_2013_files/Pramadicci.jpgMoena_2013_files/Lavaze.jpgMoena_2013_files/Nigra.jpgMoena_2013_files/Fedaio.jpgMoena_2013_files/Valles.jpgMoena_2013_files/Pelligrino.jpgMoena_2013_files/Cereda.jpgMoena_2013_files/Rolle.jpgMoena_2013_files/Rolle1.jpgMoena_2013_files/Valles%20%28Rolle%29.jpgMoena_2013_files/Pellegrino1.jpgshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6shapeimage_1_link_7shapeimage_1_link_8shapeimage_1_link_9shapeimage_1_link_10

Guus Vonk

(klik op de col voor het profiel)

Guus

Lars

Filmpje
   Moena

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT