Málaga, 04-08 april 2018

De groep:

Guus

de route (klik op het kaartje voor de verwijzing naar Strava)

Dag 1

Woensdag, 04-04-2018

Dit jaar wat zuidelijker omdat de kans op beter weer dan groter is, vandaar Malaga. Verrassend grote Al Binario groep want we zijn maar liefst met zeven, mede met nieuwkomer Victor. We vertrekken om 17:45 uur vanaf Weeze, altijd lekker zo’n thuiswedstrijd. De vlucht gaat vlotjes, in 2:45 uur zijn we er. Met de trein en de bus naar het gehuurde AirBnB huis waar we hartelijk worden ontvangen door de Nederlandse eigenaar. We zijn in Spanje dus kun je nog prima op het late tijdstip aanschuiven in een restaurant. Heerlijk tapas gegeten bij Pez Tomillo en om 00:30 zijn we terug.  Hop het bed in want morgen moeten we fit zijn voor de eerste bergrit.

Dag 2

Donderdag, 05-04-2018: 103 km / 2160 hm

Vandaag staat een niet al te lange rit op het programma, zo’n 100 km en rond de 2000 hm, een lekker inkomertje dus. Iedereen uitgeslapen want we moeten toch wachten tot de supermarkt om 09:00 uur open gaat, we hebben nl. niets voor het ontbijt. Na de eieren met spek worden de fietsen geleverd (echte BH’s!) die uiteraard op maat moeten worden gesteld. Wat zouden we zijn zonder bikefitter?!
Rond 10:30 uur vertrekken we in een heerlijke zonnetje. De temperatuur zal vandaag oplopen tot ruim 20 graden, prima fietsweer dus. Al snel zijn we de drukte uit en beginnen we aan de eerste beklimming, de Puerto de la Bolina. Dáááág rustig aan en lekker infietsen.  Dáááág  slecht voorseizoen, het gas er op! Het testosteron spuit bij een aantal uit de oren, het is menis, het is koers! Viktor ontpopt zich als de beste klimmer en dat zal de rest van de dag zo blijven. De strijd blijft ook de hele dag, bij elke beklimming is het raak. Wat een stelletje gekken. Onderweg wel prima geluncht in Calmares in een prima restaurantje. Groot voordeel: het kost hier geen drol. Het laatste gedeelte rijden we langs de kust terug naar Malaga, helaas wel erg druk. We pakken een biertje bij het strand en daarna terug naar huis. Douchen, koken (gelukkig is maître Gert weer mee) en lekker, hoe kan het ook anders, paella gegeten.

Dag 3

Vrijdag, 06-04-2018: 122 km / 2488 hm

We hebben dag 2 en dag 3 omgewisseld met het oog op het weer. Vandaag dus een soort koninginnenrit, dwz de langste afstand (en nog ingekort ook…) en de meeste hoogtemeters. Na een klein stukje langs het strand slaan we af en rijden we de bergen in. Het is meteen een pittige klim, erg onregelmatig met flink wat stukken van zo’n 12-13%. Na een korte Al binario fotoshoot gaat het bergop verder, al met al zo’n 15 kilometer. Als we aan de koffie toe zijn hebben we de eerste 1000 hm er op zitten. Met een fraaie lus in de route komen we bij een beklimming (naam onbekend en onbelangrijk) en gaat het volle bak omhoog. Ook Gert, normaal niet in de voorste contreien, laat zich gelden. Net als gisteren blijkt Viktor weer de beste klimmer, tijdens het dalen moet ie anderen voor zich dulden want dat is ook nog een vak apart. We lunchen in Villanueva de la Conceptiòn (of all places), friet met een hamburger. Niet het beste food voor de fietser maar er is niets anders. Wel lekker op het terras in het zonnetje gezeten. Meteen in de afdaling gaat het fout. We moeten stoppen voor 2 stilstaande auto’s en Gert gaat vol op z’n plaat. Diagnose: pijnlijke schouder en diverse schaafwonden. Gelukkig kan hij wel verder. Door prachtige natuur gaat het op en af tot dat Pascal overkop de berm in kukelt.  Beetje schrik, wat sterretjes, even rust en weer door. Even later komen we bij een enorme ‘Muro’. Het kreng is 1,2 km en 12,3% gemiddeld (we beginnen met een afdaling…). Stukken van 11% zijn om te recupereren en tussendoor veel uitschieters richting de 20%. Het KOM-metje van 5:30 min halen we niet maar komen ongeschonden boven. Daarna terug naar Malaga waar we ons nestelen op het terras, waar het bier en de tapas prima smaken. Bij thuiskomst de gebruikelijke rituelen: douchen, boodschappen en dan naar de boulevard om te gaan eten bij de pizzeria.

Dag 4

Zaterdag, 07-04-2018: 92 km / 2207 hm

Gert blijft thuis, teveel last van z’n schouder. Pascal houdt ‘m gezelschap, hij is moe (hij?) en vliegt vandaag sowieso weer terug naar Nederland. Hij kan Ajax morgen niet in de steek laten tijdens de laatste thuiswedstrijd; lekker belangrijk…
We gaan dus met z’n vijven op pad en na een klein stukje door de stad krijgen we meteen de eerste beklimming voor de kiezen. Gelukkig, want het is koud; Malaga, Zuid-Spanje, 8 graden, brrr. En dat te bedenken dat het in Nederland nu ruim 20 graden is! Op de top snel een espresso en dan dalen, geen feest met deze temperatuur. Gelukkig is in het dal de temperatuur een stuk draaglijker en krijgen we de 2e beklimming van de dag voorgeschoteld. Het eerste gedeelte is vrij steil met percentages van rond de 15%, daarna loopt het wat beter. Viktor ook vandaag bergkoning, ruim voor de rest. Op de top, in Colmares, wordt niet eensluidend besloten om door te fietsen en het rondje maar meteen af te maken. We knallen dus meteen door naar Malaga waar we om 14:30 uur al neerstrijken op het terras voor de lunch. Ondanks de regen die was voorspeld krijgen we zelfs de zon te zien en wordt het aangenaam. Ruim 1,5 uur later, na de overheerlijke visgerechten en paella, rijden we hetlaatste stuk terug naar de hut. Gert en Pascal komen even later terug met 2 flessen wijn en wat biefstuk achter de kiezen. Pascal uitgezwaaid, een heerlijke wedstrijd tussen Manchester City en Manchester United gekeken (rust 2-0, eind 2-3) en verder heel relaxed de middag doorgebracht, eigenlijk zeer ongewoon voor Al binario begrippen. De Cous Cous van Gert ’s avonds was perfecto!

Dag 5

Zondag, 08-04-2018: 94 km / 1950 hm

Vroeg op want we moeten vanmiddag op tijd terug zijn in Malaga ivm uitchecken van het huis en inchecken op het vliegveld. We vertrekken derhalve om 08:30 uur en fietsen in oostelijke richting langs de kust. Het is nog rustig op de weg en kunnen vlotjes doortrappen. Gert is weer van de partij vandaag, z’n schouder houdt het redelijk goed op de fiets. Na ruim 20 km slaan we linksaf het binnenland in en beginnen we aan de eerste beklimming. Er is wat minder strijd dan in de eerste dagen, de pikorde is inmiddels bekend: Victor is de beste klimmer, gevolgd door Djerr en/of Guus. Na de afdaling nemen we in Benamocarra een bakkie (lekkere) koffie en gaan Ron en Gert via een kortere weg terug. Ondanks dat er zonnig weer was voorspeld is het in het binnenland bewolkt en best fris. Armstukken en een jasje in de afdaling zijn geen overbodige luxe. De gemaakte route via Strava wil ons over een kiezelpad leiden maar dat gaan we uiteraard niet doen. We vervolgen de weg en via een ruime lus met beklimming en afdaling komen we weer op de route. Dan blijkt dat we het steile kreng van gisteren ook weer moeten doen, zeker het eerste gedeelte is steil en zwaar. De beklimming tot Colmares is 7 km en op de top besluiten we om hetzelfde stuk van gisteren te doen. Het miezert inmiddels en de lol is er een beetje vanaf. Op de laatste beklimming van deze 4 dagen probeert Guus om Victor één keer te verslaan, één keer alles uit de kast. Helaas is de 2e versnelling hem te machtig en eindigt Victor ruim een halve minuut voor hem. We dalen en gaan terug naar Malaga waar gewoon lekker de zon schijnt... Parijs-Roubaix gaat aan, we lunchen, leveren de fietsen in en maken de hut wat schoon. Daarna met de koffers naar het strand waar we onder genot van een witte wijn de finale van Parijs-Roubaix op onze eigen telefoons kijken. Sagan wint van Dillier in de sprint. We nemen een taxi naar het vliegveld en om 19:20 uur vliegen we terug naar Weeze.

4 Mooie fietsdagen gehad, altijd lekker in het voorseizoen. Beetje jammer van het ietwat tegenvallende weer en de valpartij van Gert.

Totaal 4 dagen: 411 km / 8805 hm

Ron

Filmpje
   Malaga

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT