Lecco (Ballabio), 9 t/m 13 september 2015

De groep:

Guus

de route (klik op het kaartje voor de verwijzing naar Strava)

Dag 1
Woensdag 9 september, Nijmegen - Ballabio
Het concert van U2 geeft uiteindelijk de doorslag dat we dit jaar naar Lecco gaan. Omdat we 2 opties hebben, St. Jean de Maurienne en Lecco, gaan we stemmen. We zijn met z’n achten en natuurlijk is de uitslag 4-4. Rob en Walter kunnen op woensdag niet weg ivm werk en het concert van U2. Vliegen biedt voor hen uitkomst en het vliegveld van Bergamo sluit beter aan qua tijden dan bv Grenoble of Chambery. Dus Lecco, Lombardije, in de punt van het Comomeer. Een beroerde heenreis met veel oponthoud vanwege wegopbrekingen en lange files in het laatste gedeelte. Uiteindelijk zijn we rond 20:30 uur in Ballabio, een dorpje iets boven Lecco waar we het appartement geboekt hebben. Een wat tegenvallende hut zonder woonkamer en een ongezellige keuken; slaapkamers, bedden en douche zijn gelukkig oké.

Dag 2
Donderdag 10 september: Passo di Valbrona - Muro di Sormano - Passo di Ghisallo - Piani dei Resinelli

Gert haalt ’s ochtends eerst Rob en Walter van het vliegveld, de rest komt easy op gang. Uiteindelijk zitten we tegen 11:00 uur op de fiets. Het is droog, bewolkt maar de temperatuur is goed. We fietsen langs het meer van Lugano, door 2 lange vervelende tunnels en komen dan bij de eerste beklimming, de Passo di Valbrona. Het visitekaartje wordt meteen afgegeven, het gas gaat er op en weldra verdwijnen Lars en Walter uit het zicht. Djerr, Henry en later ook Guus daar achter, vervolgens Ron, Gert en Rob. Op de top verzamelen we, dalen dan naar de meest gevreesde col van de dag, de Muro di Sormano met een idioot stijgingspercentage in de laatste 2 km. De aanloop van 5 km van de Colma di Sormano is prima te doen maar bij de Muro di Sormano aangekomen gaat het serieus omhoog. Met een gemiddelde van ruim 17% over 2 km is het harken en duwen, veel stukken boven de 20% met uitschieters naar 25%. Dit is echt niet normaal, de Mortirolo is er niets bij! Longblaasjes knallen bijna uit het lijf, melkzuur giert door de spieren en de top die maar niet in zicht komt. Walter, Lars en Guus lukt het zonder afstappen boven te komen, de anderen moeten helaas stukken lopen. Wat een hel, dit doe je niet voor de lol maar geeft toch ook weer voldoening. Na de lange afdaling gaan we eten in Nesso, aan de oever van het Comomeer.  Een pasta, broodje of een pizza gaat er goed in en gaan dan langs het meer naar Passo di Ghisallo, een pittige beklimming maar met een fantastische aankomst. De Madonna di Ghisallo, een bedevaartsoord voor wielrenners met een rijke historie maakt veel los, wat ontzettend gaaf om hier te zijn, echt héél bijzonder. We dalen terug richting Lecco waar nog de laatste klim, de Piani dei Resinelli, genomen moet worden naar Ballabio. We doen het rustig aan en rond 17:30 uur zijn we terug in het appartement. ’s Avonds eten we in het plaatselijke restaurant, kijken nog wat filmpjes die we met de helmcamera’s hebben gemaakt en om 23:30 uur het mandje in. Prima eerste dag.

Totaal: 114 km / 2290 hm

Dag 3
Vrijdag 11 september: Passo di Valcano - Forcella di Barbello - Culmine San Pietro (half)

Gezien de weersvoorspelling en de te rijden afstand vandaag vertrekken we niet al te vroeg, om 10:00 uur zitten we op de fiets. We dalen eerst vanuit Bellamio naar Lecco en rijden langs een drukke weg tot aan de afslag van de eerste beklimming, de Passo di Valcava. De beklimming is 12 km met een gemiddelde van 8,1 %. Het eerste gedeelte is pittig en onregelmatig maar goed te doen. Walter, Lars en Henry rijden vooraan, gevolgd door Djerr en Guus, dan Ron, Gert en Rob. Bij het bordje 18% denken we aan een kort, steil stukje maar niets is minder waar. Over een traject van ongeveer 1,5 km blijft dit zo. Het lijkt weer alsof we op de Muro fietsen met een paar stukken van meer dan 20%. Een kilometer voor de top vlakt het gelukkig weer wat af, maar iedereen heeft flink moeten werken om de top te bereiken. Daar wachten we nog op Rob. Het blijkt dat hij iedereen al heeft gebeld omdat ie een afslag heeft gemist. We spreken af dat wij vast gaan dalen want we hebben het inmiddels flink koud. Bij het eerste de beste restaurant stoppen we en gaan we meteen lunchen, een ad hoc gefabriceerde spaghetti door di Mama smaakt prima! Na de stop krijgen we een mooi lopende beklimming, de Passo di Berbenno, die we gezamenlijk op fietsen, het kan dus wel…
De laatste beklimming naar Culmine San Pietro (1300 m), een mooi smal weggetje door het bos, komen we halverwege op en daar fietst ieder weer voor zich. Gezamenlijk laten we ons vallen naar Ballabio en met 110 km en ruim 2700 hoogtemeters hebben we een mooie fietsdag gehad. Even bijtanken met een biertje, wijntje en chips en weer de filmpjes van de dag bekijken, toch elke keer wel grappig. ’s Avonds prima gegeten in de pizzeria waar we Rob weten te overtuigen om de koninginnenrit van morgen toch maar mee te fietsen; hij vindt 170 km eigenlijk veel te lang, en dat voor de lol…maar we zijn hier niet alleen voor de fun!

Totaal: 110 km / 2773 hm

Dag 4
Zaterdag 6 september: de Koniginnenrit, Passo di Casargo - Passo San Marco - Culmine di San Pietro

We staan vroeg op want vandaag wacht een lange rit met veel hoogtemeters die met recht de koninginnenrit genoemd mag worden. Na het ontbijt vlot op de fiets, hoewel al later dan we ons hadden voorgenomen. De aanloop naar de eerste beklimming gaat door een mooi dal waar we vlot kilometers maken. Het begin van de Passo di Casargo loopt lekker en wat onregelmatig slingert de weg omhoog. Over een smal weggetje bereiken we de top en hebben we inmiddels toch al meer hoogtemeters op de teller staan dan verwacht. In een typische Lombardije afdaling, smal en veel geslinger, gaan we richting Comomeer. Daar komen we op een drukke weg en rijden door tot aan Marbengo waar we lunchen. Meteen maar wat pasta er in want de volgende beklimming is een echte, de Passo San Marco van 26 km en bijna 1800 hoogtemeters. De klim begint met veel haarspeldbochten door bebost gebied. In de beklimming valt het vrij snel uiteen, Henry probeert Walter bij te blijven maar moet dit na 8 km opgeven. Ron en Gert fietsen 10 km samen maar ook zij fietsen verder alleen omhoog. Verder is het ieder voor zich. Competitie? Echt wel! Toch heeft iedereen het zwaar onderweg, de inspanning van de afgelopen dagen begint zich af te tekenen. Gezien de kou op de top (1992 m) gaat de eerste vast dalen als nummer twee er is en zo opvolgend. In de lange afdaling die volgt is het koud; veel haarspeldbochten bovenin maar verder naar beneden kan de snelheid lekker omhoog en wordt de 90+ nog aangetikt. Als iedereen beneden is vervolgen we de weg naar de laatste beklimming, de Culmine San Pietro, ook weer een lange van 23 km. De aanloop door de gorge is bijzonder fraai en loopt lichtjes op. Het is inmiddels eind van de middag en het wordt stilletjes in het peloton, de afstand begint te tellen. Na een snelle kop koffie beginnen we aan de laatste 12 kilometer die we gisteren ook hebben gedaan. Onderweg nog een paar steile stukken maar iedereen komt goed boven. Het is intussen al wat schemerig en we dalen vlotjes terug naar Ballabio. Met ruim 170 km op de teller en 3900 hoogtemeters hebben we een mooie maar zware dag achter de rug. We eten weer in dezelfde pizzeria als gisteren, verkennen toch nog snel de klimtijdrit van morgen en duiken om 23:30 uur moe maar voldaan het mandje in. Eigenlijk is iedereen kei kapot…

Totaal: 171 km / 3895 hm

Dag 5

Zondag 13 september: Klimtijdrit Piani dei Resinelli

Gisteravond besloten om vroeg aan de klimtijdrit te beginnen zodat we ook ’s avonds redelijk op tijd weer thuis zijn. Ook is, gezien de weersvoorspelling (regen), de tijdrit wat ingekort. Aanvankelijk zouden we starten in Lecco, maar we beginnen nu in Ballabio en doen de klim naar Piani dei Resinelli, 8 km met een verschil van 600 hoogtemeter. Gert en Ron hebben besloten niet mee te doen. Walter verschijnt te laat aan de start en begint op achterstand. Lars vertrekt als een raket en neemt meteen afstand van de rest. Henry, Guus en Djerr starten iets voorzichtiger, de spieren voelen nog niet goed en infietsen zat er niet in. Rob laat meteen lopen. Hoewel Lars uit het zicht blijft krijgt hij het halverwege zwaar. Guus is inmiddels Henry voorbij die op 10 à 20 m blijft hangen. Djerr heeft z’n dag niet helemaal en fietst inmiddels op afstand, Rob is in gevecht met zichzelf. Onderweg krijgen we 14 haarspeldbochten en het gemiddelde stijgingspercentage ligt veelal rond de 8%, met recht een mooie klim. Hoewel hij aan een inhaalrace is begonnen komt Walter niet meer bij Lars, Guus blijft Henry voor, dan volgen Djerr en Rob. Lars wint uiteindelijk met 2 seconden voorsprong, he’s the KING!
Uitslag:

1. Lars:     33:03’
2. Walter:  33:05’
3. Guus:   36:20’
4. Henry:  36:33’
5. Djerr:    41:12’
Rob:     45:46’

We dalen snel naar het appartement, douchen, inpakken en wegwezen. Als we 10 minuten in de auto zitten komt het werkelijk met bakken naar beneden, hoeveel mazzel kun je hebben. Helaas nog een flink oponthoud voor de Gotthardtunnel maar verder een prima terugreis.

Totaal: 15,5 km - 625 hm

Lecco (Lombardije), onverwacht en verrassend mooi, met dank aan U2. Bovendien een goede revanche op vorig jaar maar dat had ik toen al aangekondigd. Mannen, dank voor deze bijzondere dagen, deze mooie standplaats en al het geregel; een jaartje geen ‘Vonktours’ is ook wel eens lekker! Op naar St. Jean de Maurienne!

Totaal 4 dagen:  411 km / 9583 hm
                                                     Ciao,
                                                    Guus

Lecco_2015_files/Valbrona.jpgLecco_2015_files/Colma%20di%20Sormano.jpgLecco_2015_files/Muro%20di%20Sormano.jpgLecco_2015_files/Ghisallo.jpgLecco_2015_files/Piani%20dei%20Resinelli.jpgLecco_2015_files/Valcava.jpgLecco_2015_files/Berbenno.jpgLecco_2015_files/Culmine%20San%20Pietro%20half.jpgLecco_2015_files/Casargo.jpgLecco_2015_files/Casargo.jpgLecco_2015_files/San%20Marco.jpgLecco_2015_files/Culmine%20helemaal.jpgLecco_2015_files/Tijdrit.jpgshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6shapeimage_1_link_7shapeimage_1_link_8shapeimage_1_link_9shapeimage_1_link_10shapeimage_1_link_11shapeimage_1_link_12

Guus Vonk

(klik op de col voor het profiel)

Djerr

Henry

Lars

Rob

Ron

Walter

Filmpje
   Lecco

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT

Dag 1

Gert

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Let op de fiets in de toren!