Gosau, 2 t/m 6 september 2020

De groep:

Guus

de route (klik op het kaartje voor de verwijzing naar Strava)

Dag 1

Donderdag 3 september: 143 km / 2352 hm

De weersvoorspelling is redelijk goed, ’s ochtends nog wat fris maar daarna half bewolkt en 20 graden. Het ochtendritueel verloopt vlotjes en om 09:00 uur zitten we op de fiets. Althans, wij wel maar Djerr niet want zijn fiets schakelt achter niet. Ding doet niks. Eerst naar de plaatselijke fietsenmaker maar die kan er niks mee. Pascal en Djerr gaan met de auto naar Abtenau naar een fietsenzaak en wij gaan op de fiets. Abtenau wordt Salzburg en daar hebben zij vervolgens  4 fietsenzaken bezocht omdat blijkbaar enige (race-) fiets kennis ontbreekt. De rem-schakelgreep blijkt kapot en die hebben ze niet op voorraad. Dan maar een fiets gehuurd. Wij fietsen inmiddels met z’n vijven door een mooi glooiend Oostenrijks landschap met af en toe een flink stijl  stuk maar soms ook wat vlak. We lunchen in Faisenau, de kleine kaart is niet heel bijzonder maar het voldoet. We zitten in ieder geval lekker buiten op het terras en het eten (gulashsoep, schnitzel en worst) smaakt prima. Na de lunch krijgen we eerst nog een mooi stukje over een klein weggetje maar daarna komen we op een grote, drukke weg. Deze, grotendeels vlakke weg, langs de Wolfgangsee, gaat helemaal door tot Bad Ischgl waar het ook erg druk is. Djerr en Pascal zijn inmiddels terug in het appartement en fietsen ons tegemoet. Wij krijgen nog een klein stukje offroad, een singletrack afdaling over glibberig gesteente. Best link maar met wat geoefende ATB kunsten komen we toch fietsend beneden. Ode aan Strava! Ook daarna gaat het verder langs een drukke weg terug naar Gosau.
De finale van de Tour wordt gekeken in het appartement en ‘s avonds schuiven we aan in restaurant Kirchenwirt in Gosau, zonder mondkapje en lekker dicht tegen elkaar. Gewoon omdat het kan... Bij thuiskomst discuzeuren we nog wat over de regels van de komende ‘Zondag Spoor’ klimtijdrit in oktober in Berg en Dal, stoeien we nog wat met niet-werkende Apple connecties en bestuderen we nog de route van morgen: makkie!

Dag 2

Vrijdag 4 september: 125 km / 2121 hm

Vanochtend gaan Henry en Djerr eerst naar een fietsenzaak waar wel een fatsoenlijke huurfiets voor Djerr is. Met een gedateerde 8-speed Specialized is het niet echt comfortabel fietsen hier, nu een up-to-date Stevens! Henry moet z’n cassette laten vervangen, puntje in de voorbereiding vergeten. Om 10:00 uur zijn we klaar voor vertrek. We starten over dezelfde weg als gisteren met een beklimming van 4 km waarna een afdaling volgt van een km of 10. Dan krijgen we de enige beklimming van de dag die er mag zijn, zo’n 11 km lang, daarna is het na de afdaling veelal vlak. Henry laat er geen gras over groeien en laat zien wie de beste klimmer is op dit moment, hij zal vanavond de bolletjes trui overhandigd krijgen (is na 10 jaar weer boven water!). De afdaling is lekker en onderaan kunnen we meteen aan de lunch. Prima gegeten op het terras onder de para. Gert deelt de groep mee dat dit zijn laatste trip is met ‘Zondag Spoor’, hij gaat eind van het jaar stoppen. Jammer, maar we begrijpen z’n argumenten. Een uurtje later vervolgen we onze weg en komen al snel op een (te) drukke weg. Ondanks de mooie omgeving is dat wel een nadeel. We fietsen langs diverse mooie meren van het Salzgammergut tot aan Bad Ischgl waar we dezelfde weg als gisteren oppakken. Ook hier helaas weer druk. We fietsen gezamenlijk tot Gosau waar we nog een paar creatieve foto’s maken bij het plaatselijke bord. Pascal en Djerr douchen zich snel en gaan dan snel naar Salzburg om de geleende fiets terug te brengen. De rest vermaakt zich prima op het terras met een biertje. ’s Avonds een prima pasta in het appartement gegeten en naar een onbeduidende wedstrijd van het Nederlands Elftal gekeken (1-0 winst tegen Polen). Morgen de koninginnenrit van 160 km, kom maar op!

Dag 3

Zaterdag 5 september: 167 km / 2281 hm

Als we ’s ochtends opstaan is het volledig mistig buiten maar de zon doet goed z’n werk en lost het op voordat we op de fiets zitten. We vertrekken op tijd, 08:30 uur vanwege de lange rit die op het programma staat, 162 km. Vanaf Gosau beginnen we met een afdaling tot aan de Hallstättersee waar we vervolgens langsfietsen tot aan Hallstatt. Dit schijnt het mooiste dorpje van Europa te zijn en inderdaad, het ziet er idyllisch uit met de prachtige huizen en is schitterend gelegen aan het meer. We schieten diverse pica’s en vervolgen onze weg tot we bij de Koppenpass komen, een loeder van een klim. Het is slechts 2 km maar wel met stukken tot 23%. Zonder afstappen komt iedereen boven. Daarna krijgen we een lekkere afdaling, waarbij we nog achterlijk gesneden worden door een Oostenrijkse mafkees in een auto. We moeten een stuk over een grote weg want de oorspronkelijke route zou over een onverhard pad gaan en dat liever niet. Als we na 80 km op de helft zijn gaan we in Gröbming  lunchen, 7 grosse Cola en 7x spagetti bolognese. Na de lunch nog een km of 10 voordat we aan een serieuze klim beginnen van 11 km. Henry, Pascal en Guus hebben er zin in en het gas gaat er op. De anderen doen het rustiger aan. Pascal moet lossen op een steiler gedeelte en de andere twee vechten uit wie met de eer gaat strijken. Tja, zeg het maar…waar eindigt de klim of was het eerst andermans bordje leeg eten…. Als iedereen boven is volgt er een lange afdaling, niet zo steil maar wel full speed! Nog een colaatje in Eben in Pongau en dan nog via 2 niet al te zware beklimmingen terug naar Gosau. Deze prachtige fietsdag sluiten we af op het terras van het appartementencomplex met een biertje en kijken de touretappe van vanmiddag terug. Djerr brengt met Pascal z’n huurfiets terug, Guus en Henry gaan pizza’s halen . Tijdens het avondeten volgt een korte evaluatie. Conclusie: mooie omgeving, niet al te lange en vaak onbekende beklimmingen en iets te drukke wegen. Het mooie weer vergoed wel veel. Morgen de afsluitende klimtijdrit…in de regen!

Dag 4

Zondag 6 september 2020: 25 km / 829 hm

Inderdaad, het regent. Djerr kan niet (geen fiets), Gert en Ron willen niet meedoen met de tijdrit ivm het slechte weer. Derhalve zijn we maar met z’n vieren. Na het ontbijt ruimen we eerst het appartement op want we gaan met de auto naar de start, scheelt straks een hoop tijd voor de terugreis. Voor de tijdrit is gekozen voor de klim van de Postalm, 11 km lang met zeer gevarieerde stijgingspercentages en inclusief een afdaling van een kilometer. Het miezert nog als we bij de start aankomen, rijden ons een beetje warm en maken ons klaar voor vertrek. Het concept blijft zoals altijd hetzelfde, achter de startstreep, 3-2-1-GO! Pascal en Guus stuiven weg, Henry vertrekt iets rustiger en zoals verwacht gaat Rob in de steady-state modus. Vooraan is het de eerste kilometer wat stuivertje wisselen, dan komt Henry voorbij en neemt de kop. Guus kan redelijk in de buurt blijven, Pascal moet passen. Na een km of 4 wordt het steiler, zo’n 10%, en zakt Henry iets in waardoor Guus hem passeert. Hij kan het tempo vasthouden en bouwt zo z’n voorsprong langzaam maar zeker uit. Na de tollpoort, waar we gratis langs kunnen, komt nog een steil stuk waarna een korte afdaling volgt van 1 km. Guus weet dat hij hier z’n voorsprong nog meer kan uitbouwen. Schijfremmen en waarschijnlijk iets meer lef en daal ervaring. De laatste 1,5 km tot de top zijn met 8% nog prima te doen en verandert niets aan de posities. Derhalve wint Guus, Henry finisht op een kleine minuut, dan volgt Pascal op ongeveer 2,5 minuut en Rob eindigt op zo’n 10 minuten.
De afdaling op het natte wegdek levert nog een kort testosteron moment op bij Pascal en Guus. Als we bij de auto zijn is het opfrissen, omkleden en wegwezen. Op de terugweg, zoals zo vaak op zondag tijdens de terugreis, hetzelfde gedonder in Duitsland: file, file en nog meer file waardoor we redelijk wat vertraging onderweg oplopen. Begin van de avond zijn we weer terug in Nijmegen.

Uitslag tijdrit:

1.	Guus
2.	Henry
3.	Pascal
4.	Rob
5.	Djerr: DNS
6.	Gert: DNS
7.	Ron: DNS

Conclusie: heerlijke dagen in Gosau, gezellige groep, mooie omgeving. Routes die helaas iets te veel langs grote en drukke wegen gingen, geen bekende beklimmingen én domme (materiaal-) pech voor Djerr.

Totaal: 460 km / 7583 hm

Vielen Dank meine Herrn!
                                                        Guus

Guus Vonk

Djerr

Henry

Rob

Ron

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Gert

Geruime tijd verkeren we in onzekerheid of onze septembertrip wel door kan gaan ivm Covid-19 en de toenemende codes rood/oranje voor diverse landen. Uiteindelijk is er in Oostenrijk geen probleem en gaan we gewoon. Salzburg was aanvankelijk de bedoeling om als standplaats naar toe te gaan maar het wordt het kleine plaatsje Gosau, zo’n 45 km ten zuid-oosten van Salzburg. Gert, als verantwoordelijke voor deze trip, heeft een mooi onderkomen geboekt en heeft de routes gemaakt. We zijn met z’n zevenen, alleen de oude garde van Zondag Spoor gaat mee, de nieuwelingen blijven thuis (kids, geblesseerd, werk). Met een beetje proppen lukt het om met 2 auto’s te rijden, wel zo gezellig. Eind van de middag zijn we er, maken kwartier (ieder een eigen 2 persoons kamer) in het super mooie en grote appartement.