Girona, 7 t/m 10 april 2016

De groep:

Guus

de route (klik op het kaartje voor de verwijzing naar Strava)

Een lang gekoesterde wens (van Rob) gaat dit jaar in vervulling, in april lekker in voorjaars temperaturen fietsen in Spanje ipv in de kou en de regen in Nederland. Voorwaarde was dat hij het zelf allemaal zou regelen. Wij gaan graag mee! Vlucht voor weinig, appartement midden in Girona en prima huurfietsen staan bij aankomst al op maat voor ons klaar. Met verve geslaagd!

Dag 1: donderdag 7 april  96 km / 1179 hm

Vroeg op want het vliegtuig vertrekt al om 06:30 uur en met de verscherpte controles van de afgelopen periode vanwege de aanslagen moeten we op tijd op Airport Weeze zijn. In Girona worden we opgehaald door een medewerker van Cycletours die ons naar het appartement brengt. Prima hut om een paar dagen te vertoeven. Even installeren en dan een bakkie in het zonnetje op het terras met de gedachten aan thuis waar het regent en amper 10 graden is. We hebben zelf routes gemaakt waarvan vandaag een niet al te zware van 95 km. We rijden Girona uit en na zo’n 10 km slaan we af en beginnen we aan de eerste klim. Het is genieten, de zon schijnt en de temperatuur is prima voor korte broek en korte mouw. De klim is onregelmatig en doordat het  pittige stukken bevat van tegen de 15%, valt de groep snel uiteen. We dalen samen over de mooie, bochtige weg en komen weer op de voorrangsweg van zojuist uit, extra lusje gemaakt. Dan gaat de weg door een mooie gorges en volgt een niet al te moeilijke maar mooie klim van zo’n 15 km. Henri en Kevin fietsen met z’n tweeën voorop en de anderen daar achter. We lunchen in Sant Hilary, (brr, wat een smerige varkenspoot) en gaan dan een lange afdaling in. Lekker bochtig, technisch parcours. Terug in Girona lekker douchen, sommigen even slapen en anderen pikken een terrasje. ’s Avonds gegeten in het gezellige centrum en om 23:30 uur de mand in. Prima begin van deze voorjaarstrip.

Dag 2: vrijdag 8 april 115 km / 1757 hm

Vannacht heeft het stevig geregend en ook vanochtend miezert het nog We besluiten wat later te starten waardoor we pas om 11:30 uur op de fiets zitten. Het noodlot slaat binnen 5 km toe, Walter 2x lek. Buiten Girona wacht ons meteen een lekkere klim van een kilometer of  10. Op de top genieten we van het prachtige vergezicht met oa de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. We dalen en met onderweg nog een klein hupje komen we aan bij de kust. We fietsen door het vreselijke Platja d’Aro en bij het volgende dorpje gaan we lunchen. Eindelijk iets fatsoenlijks te eten… Na de lunch gaat het meteen weer omhoog en langs de prachtige, nu nog rustige, kustweg fietsen we langs de Middellandse zee met onderweg  mooie baaien en een geweldig uitzicht. Na zo’n kilometer of 10 draaien we van de kust af en beginnen aan een mooie, maar pittige klim van ruim 5 km. Kevin geeft meteen gas en is in notime uit het zicht verdwenen, Henry laat meteen lopen net als Guus en de anderen volgen op gepaste afstand. Ron heeft het moeilijk, zeker het laatste gedeelte terug naar Girona waar we begin van de avond terug keren. ’s Avonds prima gegeten in een echt Catalaans restaurant met vele locals, Henry en Gert sprinten nog de trappen op naar de kathedraal (helaas Gert) en maken nog snel de route voor morgen. Prachtige dag, afwisselende route, beetje fris maar goed fietsweer.

Dag 3: zaterdag 9 april 110 km / 1275 hm

Als we rond 10: 00 uur Girona uitfietsen staat de zon al volop aan de strakblauwe hemel, wat een cadeautje zo even een paar dagen in het voorjaar in heerlijke temperatuur te kunnen fietsen. Na een paar kilometer langs een grote weg slaan we snel een klein weggetje in en is het vooral rustig en stil. In de verte zien we weer de besneeuwde toppen van de Pyreneeën, prachtig.  De glooiende weg gaat langs koolzaadvelden, aan de randen mooi omgeven met klaprozen. Na een kilometer of 40 pauzeren we even, tijd voor een bakkie. Daarna loopt de klim door tot ruim 600 m en fietsen we door het dal tot we een reataurantje tegen komen waar we een pasta nemen. Daarna nog 1 klimmetje van een paar kilometer en dan gaan Henry, Kevin en Guus tegen de regels in (we wachten altijd op de top) kop over kop terug naar Girona. De rest achteraf een beetje pissed dat we niet hebben gewacht terwijl wij dachten dat zij het wat rustig aan wilden doen. We zijn op tijd terug in Girona na wederom een mooie fietsdag. Nog tijd over voor een stadswandeling (verrassend mooie stad!), een terrasje en sommigen wat shoppen. ’s Avonds als we al zitten te eten sluit Robbert nog aan, hij is speciaal overgevlogen om 1 dag mee te fietsen. Kan ie lekker kopwerk doen morgen….

Dag 4: zondag 10 april 125 km / 1981 hm

Na een goed ontbijt zitten we om 09:30 uur op de fiets en rijden we richting het zuid-westen om vandaag 2 mooie beklimmingen te doen. Als we de drukke weg achter ons laten en een klein inslaan weten we precies waarvoor we hier zijn: genieten van het lekkere weer, de mooie omgeving en de rustige fietsweggetjes. Als we aan het eind van deze weg zijn besluiten Walter, Ron en Gert al weer terug te fietsen naar Girona. Ze zien op tegen de route van vandaag en willen het rustiger aan doen. Zij fietsen linea recta terug en houden een relax middagje in de stad. Met z’n vijven fietsen we verder en grotendeels gezamenlijk bereiken we de top van de eerste beklimming. Na een afdaling van zo’n 8 km beginnen we aan de 2e klim. We fietsen door een bosrijke omgeving waar we verder amper iemand tegen komen. Rob moet al vrij snel lossen en Guus hangt aan het elastiek bij Kevin, Robbert en Henry, hij moet de tol betalen van gisteren. We bereiken de top na zo’n 15 km en dalen tot Sant Hilary waar we eerder hebben geluncht. We kunnen nu geen fatsoenlijk restaurant vinden en besluiten eerst de lange afdaling maar te doen. Rob wint verrassend een tussensprint van Henry en met slechts een kleine 20 km te gaan strijken we toch neer op een terrasje waar we ons tegoed doen aan pasta en cola. Terug in Girona nog tijd voor een biertje, een stuk Parijs-Roubaix (hoewel ze met de finale in aantocht  in Spanje handbal belangrijker vinden…).
Terugkijkend kunnen we concluderen dat dit voorjaarstripje zeer geslaagd is geweest en zeker voor herhaling vatbaar. Mooie fietsomgeving, heerlijk weer, leuke stad, prima appartement. Wat wil je nog meer?
Rob, dank voor de organisatie! Ook voor Paul van www.campobicicleta.com niets dan lof, alles was super geregeld, wij hoefden alleen maar te fietsen. Aanrader!!

Totaal 4 dagen:  446 km /6192 hm

Walter

Filmpje
   Girona

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT

Dag 1

Gert

Dag 2

Dag 3

Dag 4