Cluses, 5 t/m 9 september 2012

De groep:

Reinier

de route:

Cluses weergeven op een grotere kaart

Dag 1
Woensdag 5 september, Nijmegen - Cluses

Cluses heeft het als standplaats gewonnen van Andermatt, het alternatief van dit jaar. Niemand heeft eerder gefietst in dit gebied wat het extra leuk en spannend maakt. Aansprekende cols uit de Tour zoals de Joux Plane en de Colombière staan onder andere op het programma. Auto 1 met Reinier, Pieter Bas, Ron en Guus  vertrekt woensdag om 17:00 uur bij Reinier; auto 2 vertrekt de volgende dag ivm met een feestje van Walter op woensdagavond. Prima reis gehad met aankomst in Tanignes, iets boven Cluses, om 02:00 uur. De eigenaar van het huis was zo aardig om voor ons op te blijven zodat we geen stopover in een hotel hoefden te maken. We installeren ons, drinken nog een biertje en om 02:45 uur naar bed.

Dag 2
Donderdag 6 september: Montée des Gets, Col de Feu, Col de Moisins, Col de Terramonte

Na een goed Hollands ontbijt vertrekken we om 10:00 uur met z’n vieren richting de eerste klim, de Montée des Gets (geen profiel) via Les Gets naar Morzine. Over een drukke weg klimt het gemakkelijk en we blijven met z’n vieren bij elkaar. Aangekomen in Morzine slaan we linksaf en fietsen we, eerst via een binnenweggetje, verder over de D902 verder richting Thonon. Onderweg snel een koffie en dan verlaten we de drukke weg om binnendoor naar Orcier te fietsen waar we beginnen aan de Col du Feu. Een niet te lange, maar met 7,7 % gemiddeld de eerste serieuze klim van vandaag waar dan ook de eerste verschillen ontstaan. Op de top lunchen we uitgebreid en dan over een lekkere afdaling knallen we naar beneden alvorens aan de volgende klim te beginnen, de Col de Moisins (geen profiel). Deze col is mooi gelegen en loopt lekker door het bos met af en toe prachtige vergezichten. Hier is het tenminste rustig en genieten we van de omgeving. Het is middelgebergte en de cols gaan tot zo’n 1200 m, lekker voor de eerste dag. De volgende, de Col de Terramont (geen profiel), stelt niet zo veel voor en hier komen we met z’n vieren op de top. Daarna dalen we over fraaie wegen terug naar het huis waar we op de veranda in de zon het welverdiende biertje goed laten smaken. De andere auto arriveert een kwartier nadat wij er zijn. ’s Avonds eten we in Tanignes, sleutelen nog wat aan de fietsen en om 23:30 uur ligt iedereen in het mandje.

Totaal: 101 km / 1860 hm

Dag 3
Vrijdag 7 september: Col de Romme, Col de Colombière, Col de la Croix Fry

Om 07:30 gaat de wekker, brood en croissants worden bij de plaatselijke bakker gehaald en na het ontbijt vertrekken we om 09:15 uur. We dalen eerst naar Cluses waar we aan de eerste klim van de dag beginnen, de Col de Romme. Niet kinderachtig, want deze klim is 9,3 km tegen 8,8 % gemiddeld. Het begin is steil, dan zwakt het iets af en in het midden van de klim is het weer continue tussen 10 en 12 %. Lars en Walter fietsen samen omhoog, Guus daarachter en dan Ron, Gert, Reinier, Rob en Pieter Bas. Onder prima omstandigheden heeft iedereen deze col goed beklommen. Na een korte, door veel los grint linke afdaling komen we halverwege op de Col de la Colombière. Het eerste stuk valt nog mee, maar de laatste kilometers zijn heftig, continue rond de 12 %. Nadat iedereen gearriveerd is knallen we naar beneden tot Le Grand Bornard waar we heerlijk in het zonnetje lunchen. Van daar fietsen we naar St. Jean de Sixt en dan richting Col de Aravis waar we na een km of 6 de afslag nemen naar Col de la Croix Fry, een mooie rustige weg met prachtige vergezichten. De zon schijnt uitbundig, ’t is zelfs warm en de benen beginnen bij de meesten al zwaar te worden. Pieter Bas heeft besloten om in de beklimming van de Aravis om te keren en alvast terug naar het huis te fietsen. Hij mist wel de heerlijke afdaling van de Croix Fry, 12 km volle bak naar beneden. Daarna moeten we terug naar St Jean de Sixt langs een drukke weg die toch verraderlijk stijgt. In het dorp bezoeken we nog de plaatselijke Huit à Huit om cola, water en bananen in te slaan, we hebben het hard nodig want we vrezen nog een stevige klim. Na het dorp pakken we afslag naar Petit Bornard waar we kop over kop langs de rivier vals plat naar beneden racen. De gevreesde klim is een afslag naar een ski-dorp die we links kunnen laten liggen. In Bonneville moeten we even zoeken want PB heeft als enige de Garmin op het stuur. Het gas gaat er nog flink op, het lijkt alsof iedereen ineens weer hersteld is ! Na een flinke eindsprint komen we moe maar voldaan van een prachtige dag bij het huis aan. De barbecue gaat aan (PB heeft gelukkig al boodschappen gedaan), en onder genot van een biertje en wat wijn komen we de avond prima door.
Totaal: 127 km / 2755 hm

Dag 4
Zaterdag 8 september:  Montée des Gets, Col de la Joux Verte (via westzijde), Col de L’Encranez, Col de la Ramaz

Net als de vorige dagen is het ook vanochtend mistig, maar nadat we even op weg zijn klaart het al op en komt de zon er goed door. Vandaag staat de koninginnenrit op het programma, hetgeen betekent: Col de la Joux Plane, Col de la Joux Verte, Col de l’Encranez en Col de la Ramaz. We rijden naar Samoëns naar de voet van de Joux Plane, waar we na een paar honderd meter bergop tegen worden gehouden; er is een autorally en de col is de hele dag afgesloten. Hebben wij weer. In een treintje fietsen we terug naar Tanignes waar via Montée des Gets (geen profiel), een klim van 11 km à 4,7 % naar Morzine gaan. Daar beginnen we aan de klim naar Avoriaz over de Col de la Joux Verte. PB, Reinier en Rob zijn al aan de klim begonnen terwijl de anderen aan de voet staan te wachten; we denken dat ze er nog niet zijn. In een niet logische volgorde komen we derhalve op de top waar ons een schitterend uitzicht wacht. We dalen via de andere kant, waar we onderweg gaan lunchen in een berghut. De parasol en de zonnebrand moet er aan te pas komen, zulk mooi weer is het en we zijn al genoeg geroosterd. De afdaling slingert heerlijk door het bos en zo komen we terug in Morzine. We fietsen door tot aan de Col de l’Encrenaz, een onbekende klim maar wat een loeder ! Het begin is continue 9 à 10 % en na een afdalinkje wordt de klim zeer onregelmatig met stukken van 15-16 %. Iedereen harkt zich naar boven en daar trekken we de conclusie dat we deze niet voor niks hebben gekregen. We dalen tot Col de la Ramaz waar we halverwege op komen. Van daar is het nog 8 km tot de top op ruim 1600 m waar Walter zich in de sprint het sterkste toont voor Lars en Guus. In een heerlijke lange afdaling knallen we weer naar beneden er het laatste stuk fietsen we rustig terug naar huis. Het welverdiende biertje met chips en nootjes is de beloning van deze mooie dag, helaas niet helemaal de titel ‘koninginnenrit’ waardig. ’s Avonds gaat de barbecue weer aan, is ons prima bevallen gisteren en ‘bieren’ we de verjaardag van Lars. De benjamin is 36 jaar geworden. Morgen de Joux Plane dan maar…

Totaal: 119 km / 2595 hm

Dag 5
Zondag 9 september: Col de la Joux Plane, Col de la Joux Verte (via oostzijde)

Vanochtend vroeg uit de veren want we willen èn nog fietsen èn we moeten nog 1000 km terug rijden. Om 08:45 uur zitten we op de fiets en rijden we, net als gisteren, hetzelfde stuk naar Samoëns voor het klapstuk van dit lange weekend: de Col de Joux Plane. Hier is het te doen, hier gaat het om de punten, de eer en de bloemen. Er is vuurwerk beloofd en iedereen zal diep gaan, toch een beetje tijdrit. Aangezien Lars nog wat moet sleutelen aan z'n fiets starten wij (Ron, Walter, Lars en Guus) een paar minuten later aan de klim. Het eerste stuk is steil en weldra hebben we de anderen te pakken. Ron moet als eerste lossen en met z'n drieën klimmen we in een stevig tempo. Rob heeft het achterin zwaar, te steil voor z'n nieuwe fiets met compact, hij mist z'n triple. Guus moet lossen bij de jonge garde en even later fietst Lars bij Walter weg. Het middenstuk is erg zwaar met een procent 12 à 13, daarna zakt het percentage weer tot 9 % en dat blijft zo tot de top. Walter haalt Lars bij, maar deze weet in de laatste kilometer toch weer bij Walter weg te rijden en wordt glorieus winnaar. Walter tweede op een halve minuut, Guus daarachter op ruim 4 minuten. Ook  verder naar achteren wordt serieus gestreden. Omgerekend wordt Ron 4e (hij is later vertrokken), Gert 5e, Reinier 6e, Pieter Bas 7e en Rob 8e. We dalen naar Morzine waar we via Montriond beginnen aan de klim van de Col de la Joux Verte. We doen bij het meer nog een bakkie en dan rijden we deze mooie beklimming van 13 km omhoog. Omdat de vorige beklimming om het 'eggie' ging is bij de meesten de snit er wel uit en rijden we in relatief rustig tempo omhoog. We dalen weer naar Morzine waar we afscheid nemen van Rob en Lars; zij gaan lunchen en doen daarna nog de beklimming van de Joux Plane vanuit Morzine (chapeau !). Walter en Gert fietsen met ons mee en via Les Gets dalen we terug naar ons huis. Douchen, tas inpakken en om 15:00 uur zitten we in de auto op weg naar huis.
Totaal: 82 km / 2155 hm

Ook dit jaar weer enorm veel geluk met het weer, 4 dagen volop zon en rond de 25 graden. Mooie routes met afwisselende beklimmingen in een prachtige omgeving; ondanks dat de cols niet zo hoog gingen als we doorgaans gewend zijn, was dit ook gebied zeer zeker de moeite waard !

Totaal: 428 km en 9385 hm

Heren, het was weer een waar genoegen !
                                                                Guus

Cluses_2012_files/Col%20du%20Feu.pngCluses_2012_files/Col%20de%20Romme.gifCluses_2012_files/Col%20de%20la%20Colombiere.gifCluses_2012_files/Col%20de%20la%20Croix%20Fry.gifCluses_2012_files/Col%20de%20la%20Joux%20Verte%20%28Morzine%29.gifhttp://www.zanibike.net/altimetria/8575/Francia/salita_Col+de+l'+Encrenaz+-+Essert+Romand.aspxhttp://www.zanibike.net/altimetria/8575/Francia/salita_Col+de+l'+Encrenaz+-+Essert+Romand.aspxCluses_2012_files/Col%20de%20la%20Ramaz.gifCluses_2012_files/Col%20de%20Joux%20Plane.gifCluses_2012_files/Col%20de%20la%20Joux%20Verte%20%28Montriond%29.gifCluses_2012_files/Col%20de%20la%20Joux%20Verte%20%28Montriond%29.gifshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6shapeimage_1_link_7shapeimage_1_link_8shapeimage_1_link_9shapeimage_1_link_10

Guus Vonk

(klik op de col voor het profiel)

Guus

Lars

Filmpje
   Cluses

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT